De reis om een appartement om te vormen tot een levend meesterwerk begon met de ontdekking van een verborgen parel – een vervaagde fresco onder lagen pleister en verf. Andres Eduardo Avanzi, een getalenteerde architect uit Chili, stuitte tijdens de eerste fasen van de renovatie van zijn appartement, gelegen in een laat 19e-eeuws gebouw in het hart van Bologna, op een flard zachtblauw. Deze toevallige ontmoeting zorgde voor een cascade van inspiratie en zette de toon voor een werkelijk unieke herinterpretatie.
Met zorgvuldige aandacht en toewijding werden de lagen geschiedenis nauwgezet weggehaald, waardoor de levendige tinten van de originele fresco tevoorschijn kwamen. Wat tevoorschijn kwam, werd de hoeksteen van de gehele esthetiek – een palet van lichtblauw, pastelroze, zachtgeel en zachte groentinten, naadloos verweven in elk aspect van het ontwerp, van materialen en afwerkingen tot meubels en verlichting.
De essentie van neoklassieke grandeur doordringt de ruimte en harmonieert moeiteloos met eigentijdse gevoeligheden. Kalkgepleisterde muren en matte marmeren oppervlakken verlenen een subtiele verouderde aantrekkingskracht, terwijl strogele eikenhouten vloeren en luxe fluwelen bekleding in tinten die echoën met de fresco’s tinten warmte en verfijning toevoegen.
Voor Andres en zijn partner Martina Vesco, medeoprichters van Atelier Avanzi, overstijgt het creëren van een omgeving louter ontwerp – het is een symfonie van samengestelde elementen, een zorgvuldige orchestratie van vorm en functie. Hun eigen onderkomen is een getuigenis van deze filosofie, een toevluchtsoord waar verleden en heden samenkomen in harmonieuze dialoog.
Tijdens de zesdaagse renovatie werd elke ontwerpbeslissing nauwgezet onderzocht door de stadscommissie voor de directie van schone kunsten, waarbij het erfgoed van het gebouw met eerbied werd geëerd. Structurele aanpassingen werden tot een minimum beperkt, waarbij het verwijderen van een scheidingsgang de ruimtelijkheid binnen de woonruimte versterkte, waar de plafonds tot majestueuze hoogten van meer dan 3 meter reikten.
Geïnspireerd door de tijdloze elegantie van Haussmann-architectuur is het interieur versierd met iconische stukken die eer betonen aan ontwerpverlichters. Van Gio Ponti’s Leggera stoelen tot Knoll’s Platner tafel, ademt elk element een verfijnde esthetiek uit, waardoor het oog vrijelijk kan dwalen te midden van de interactie van texturen en kleuren.
In de woonkamer staat een weelderige roze fluwelen bank centraal, aangevuld met donkergroene fauteuils en op maat gemaakte tapijten die verhalen weven van eigentijdse kunstnijverheid. De slaapkamer straalt rust uit, met een palet van wit en lichtblauw dat de ruimte omhult in serene verfijning.
Kunst wordt een integraal onderdeel van het narratief, met werken van Tonino Gottarelli en Ayano Yamamoto die de muren sieren en de ambiance doordrenken met etherische schoonheid en poëtische resonantie. Een toevallige ontmoeting met een schilderij getiteld “Attesa” verweeft het persoonlijke met het artistieke, waarbij de aanstaande geboorte van de dochter van Andres en Martina het symbool wordt van een nieuw hoofdstuk.
In dit geherinterpreteerde toevluchtsoord, spreekt elke verfstreek, elk samengesteld artefact tot een dieper verhaal – een testament van de transformerende kracht van inspiratie en de tijdloze aantrekkingskracht van opnieuw bedacht ontwerp.